Mazda Kai
 

De conceptcar Kai in Tokio lijkt een nieuwe generatie aan te kondigen van de Mazda 3. Hij pioniert met zijn benzinemotor met ontsteking via compressie.

Binnenkort brengt Mazda de SkyActiv-X-architectuur op de markt. Die chassis- en motorevolutie wordt nu al voorgesteld in de conceptcar Kai op het salon van Tokio . De vijfdeursberline wijdt een nieuwe benzineviercilinder in. Die onderscheidt zich door zijn ontsteking via compressie, maar wel gecontroleerd door een vonk, met de naam SPCCI. Dat is geen klein nieuws, want het werd nog niet eerder toegepast in een productiemotor.

Pionier

De naam van de 4,42 meter lange berline is Kai of 魁, wat ‘pionier’ betekent. Hij geeft duidelijk de richting aan van de volgende generatie van de Mazda 3. Dat blijkt uit het design, dat deze keer echter meer de nadruk legt op kracht. De ingenieurs van de autobouwer hebben hun SkyActiv-X-inspanningen niet beperkt tot de nieuwe motor. Ook het chassis is herwerkt om de dynamiek te versterken, maar ook om “de relatie tussen de auto en de bestuurder” te versterken, net zoals het comfort en de geluiddemping. Mazda belooft het evenwicht van een voorwielaandrijver.

Jinba Ittai-cockpit

Het interieur van de Kai Concept gebruikt een evolutie van het design en de ergonomie van de huidige modellen, dat Mazda ‘Jinba Ittai’ noemt, terwijl het koetswerkdesign ‘Kodo’ heet. De tweevolumeberline heeft een op de bestuurder gericht dashboard met een instrumentenbord met drie wijzerplaten en ventilatieroosters die recht voor hem staan. De designers hebben lege ruimtes gecreëerd rond de middenconsole, de deuren en het dashboard met “structurele vormen”.met zijn benzinemotor met ontsteking via compressie.
 
        
Mazda Vision
 

De mooiste concept van het Autosalon van Tokio editie 2017?
Misschien wel deze Mazda Vision Coupé.

Meteen het slechte nieuws, dan zijn we daar ook vanaf. Mazda heeft hoegenaamd geen commerciële en dus ook productieplannen voor deze elegantie vierdeurscoupé. Hij zou zelfs niet misstaan in de Aston Martin- of Maserati-catalogus, maar de concept werd dus bedacht in het Mazda-hoofdkwartier in Hirosjima. En hij geldt als uithangbord van de jongste evolutie van de zogeheten Kodo-designfilosofie van de relatief kleine Japanse autobouwer

Less is more

Met nog meer elegantie dan voordien, luidt het. Terwijl de auto tegelijk ook extra raffinement en vitaliteit uitstraalt. Dat soort verhalen kennen we onderhand wel, maar in dit geval is de film zeker nog beter dan het boek. Pardon: is de auto nog mooier dan hoe Mazda het in zijn lange perscommuniqué zelf uitgelegd krijgt.

Een van de geheimen van die knappe looks is dat zowat alle overtollige elementen zijn weggelaten. Less is more, waarmee - dixit Mazda - ook afstand wordt genomen van de ritmische bewegingen die eerdere exponenten van het Kodo-design werden veronderstel te benadrukken.

Lichteffecten

De Vision Coupé is dan ook heel puur en tegelijk toch bijzonder sierlijk. Met dank ook aan (alweer) de fraaie en vooral uitermate fijne lichtblokken voor en achter, of de heel kleine cameraatjes die de buitenspiegels vervangen. Het strafst is echter hoe de lijnen van de flanken lijken te veranderen afhankelijk van het licht dat er, als de auto is beweging is, op valt. Toch met de spots waaronder hij letterlijk staat te blinken op de salonstand. Het is een effect waar de designers ongetwijfeld lang aan hebben gewerkt.

Een hele uitleg is er ook voor het interieur. Daar werd een verbondenheid tussen bestuurder en auto gecreëerd zoals die er ook is tussen ruiter en paard. Nu ja, ze bedoelen bij Mazda eigenlijk vooral dat de bediening grotendeels intuïtief is. Dat zoiets in het Japans geldt als een Jinba Ittai-ervaring, zal de lezer ongetwijfeld ook nog wel interesseren...
 
Mazda RX-vision coupe
 
 


Met zijn wankelmotor van de nieuwe generatie is de RX-VISION de belichaming van de “Challenger Spirit” van Mazda.

Lancering van de SKY ACTIV-R wankelmotor van Mazda in de vorm van de RX-VISION Sportcoupé Concept. Mazda zet een grote stap vooruit in de richting van een doorbraak in brandstofefficiëntie, lage uitstootcijfers en betrouwbaarheid door gebruik te maken van een wankelmotor.
Mazda is de enige autoconstructeur ter wereld die de wankelmotor met succes en in massaproductie op de markt heeft gebracht. Het merk heeft dan ook bijzonder hard gewerkt aan deze nieuwe, op de toekomst gerichte conceptauto. Met de Mazda Cosmo Sport 110S, en later met verschillende andere modellen, slaagde Mazda er in 1967 als eerste in om wankelvermogen te commercialiseren.

Dankzij alle geweldige proporties van een sportauto met een vooraan geplaatste motor en achterwielaandrijving is de RX-VISION een toonbeeld van de filosofie achter het KODO - Soul of Motion-design. Hij heeft een moderne uitstraling, en blijft tegelijk trouw aan het verleden en de authenticiteit van Mazda wat sportautodesign betreft.