De nieuwe Mazda3



De nieuwe Mazda3

 
Mazda toont lef. Het merk presenteerde vorig jaar de gedurfd vormgegeven Kai Concept, een voorbode op een nieuwe designtaal én op een volledig nieuwe 3. Die nieuwe generatie 3 is nu in Los Angeles aan de wereldpers getoond. Het ontwerp van die auto lijkt zeer sterk op het studiemodel dat eraan voorafging.

Moderne Mazda’s kenmerken zich door hun gewelfde voorschermen, scherpe kijkers en grote vijfhoekige grilles: stuk voor stuk elementen die door de Japanners in 2010 werden geïntroduceerd op de Shinari Concept. 'Kodo' noemde Mazda die huisstijl. De tweede generatie CX-5 draagt dat Kodo-maatpak met trots, maar achter de schermen is die tekenstijl al achterhaald. Deze geheel nieuwe 3 introduceert een volgend hoofdstuk van Mazda’s designtaal. Deze week schittert die voor Mazda zeer belangrijke auto in productievorm op de beursvloer van de Los Angeles Auto Show, en niet alleen als hatchback!
Mazda maakt van de gelegenheid gebruik om ook direct de sedanversie aan de wereld voor te stellen, een klassieker vormgegeven model waarop Mazda’s nieuwe tekenstijl ook uitstekend op lijkt uit te pakken. Natuurlijk groeit de 3 iets ten opzichte van het huidige model, maar verwacht vooral meer interieurruimte. De wielbasis van Mazda’s nieuwe compacte middenklasser neemt met 2,5 centimeter toe tot 2,73 meter. De lengte van de nieuwe hatchback is met 4,46 nagenoeg gelijk aan die van het huidige model. De 3 Sedan is met zijn lengte van 4,66 overigens 7 centimeter langer dan de uitgaande auto. Mazda spreekt over twee uitgesproken karakters.

Dashboard

Ook het interieur van de nieuwe 3 is volledig nieuw. Mazda kiest voor een opgeruimd dashboard met een fraaier geïmplementeerd 8,8 inch groot display. De ventilatieroosters zijn verhuisd van de middenconsole naar een strook midden op de rechterzijde van de dashboard. Een hoge middentunnel lijkt voor een plezierig ‘cockpitgevoel’ te zorgen. Een uitgebreider instelbare zitpositie moet dat gevoel versterken. Goed nieuws voor wie allergisch is voor vette vlekken op het infotainmentsysteem: in tegenstelling tot merken als Audi houdt Mazda vast aan de draaiknop waarmee de boel valt aan te sturen.

Beste van twee werelden.

Op de Belgische motorenlijst zet Mazda een 2,0-liter SkyActiv-G-benzinemotor en een 1,8 SkyActiv-D-dieselmotor. Op een later moment volgt de SkyActiv-X-machine. Dat is hét nieuwe paradepaardje van het merk. Mazda heeft een benzinemotor ontwikkeld die onder de meeste omstandigheden functioneert als een zelfontbrander. De motor draait dan dus zonder tussenkomst van bougies, die voor onder meer de koude start en vollastsituaties wel aanwezig zijn. SkyActiv-X zal op die manier de voordelen van een dieselmotor - meer trekkracht, een laag verbruik en een dito CO2-uitstoot - combineren met het hoge vermogen en de lage roet- en NOx-uitstoot van een benzineblok. Mazda heeft een handgeschakelde zesbak en een zestrapsautomaat in de schappen liggen. Daarnaast is er nu ook i-Activ AWD-aandrijving beschikbaar op de topversie van de Mazda3 hatchback. De nieuwe Mazda3 zal vanaf maart bij ons te bezichtigen zijn.




 
Skyactiv-x



Geen hybride of turbo

Mazda distantieert zich al de hele geschiedenis van de kudde. Het begon al met de wankelmotor. En toen iedereen begon aan kleine motoren met turbo’s, verhoogde Mazda de compressie en liet de cilinderinhoud ongemoeid. Geen downsizing maar rightsizing. En nu komen ze met Skyactiv-X. Geen batterijen, geen turbo’s, geen downsizing maar dieseltechniek in een benzinemotor.


Waarom Skyactiv-X?

Waarom doet Mazda zoveel moeite? Waarom niet gewoon accutechniek ontwikkelen of inkopen? Volgens Mazda is tweederde van de wereldwijde elektriciteit nog afkomstig van fossiele brandstoffen, bijvoorbeeld kolen. Inclusief de uitstoot van het opwekken van de elektriciteit, stoot een elektrische auto 128 gram CO2 per kilometer uit. Mazda denkt daar onder te kunnen duiken met Skyactiv-X. Dat zou voor nu dus beter zijn voor het milieu.


Hoe werkt Skyactiv-X?


Dit deel wordt een beetje technisch. Normale benzinemotoren mixen 14,7 delen lucht met één deel benzine, drukken dit samen en laten het ontploffen met de vonk van een bougie. Op het moment dat het mengsel ontploft, is de zuiger al onderweg naar beneden en beweegt weg van de explosie. Daardoor ontbrandt niet alle brandstof volledig. Heel inefficiënt, dus.

Skyactiv-X verbrandt alle brandstof in één klap (letterlijk). Het Europese hoofd van Mazda’s aandrijflijnen Heiko Strietzel omschrijft het verschil als het loslaten en weg laten vliegen van een ballon (oude motoren) of ze lek prikken met een naald (Skyactiv-X). Het laatste gaat een stuk sneller.



Hoe doet Mazda dit?

Om te beginnen is het brandstofmengel armer (minder brandstof) en de motorcompressie is veel hoger. De motor drukt de brandstof samen tot het punt dat het nét niet uit zichzelf ontbrandt. Dat is namelijk wat er gebeurt als je de compressie te hoog maakt: de brandstof ontbrandt spontaan, net als bij een diesel. Dan verbrandt het in één keer, maar dit kan ook te vroeg gebeuren. En dan krijg je te maken met pingelen.

De reparatie als gevolg van pingelen, betaalt met gemak de vakantie van je monteur. Liever niet dus. Hoe lost Mazda dit op? Rond de bougie spuit Mazda rijke brandstof in en laat dit ploffen met een vonkje. De ontploffing van het rijke mengsel verhoogt de druk in de cilinderkamer en hierdoor ontbrandt het arme mengel precies op het moment dat de Skyactiv-X dat wil. Maar dan wel alles in één keer. Veel efficiënter dus. Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI) heet deze techniek.


Wat zijn de resultaten?

Het doel van de Skyactiv-X is om 80 procent van de tijd in de SPCCI-modus te lopen. Hierdoor wordt de motor 20 tot 30 procent efficiënter dan normale benzinemotoren. Het koppel zou met 10 tot 20 procent toenemen. De 2,0-liter Skyactiv-X-motor moet zo’n 190 pk produceren. De techniek zal in 2019 ongeveer klaar zijn voor productie.



 
Ontdek de concepts van Mazda in 2017
    
 
 Mazda Vision

Mazda RX-vision coupe